Hoe is het met? Jurrie Groenendijk

Hoe is het met

Deze keer in “Hoe is het met?” het verhaal van Jurrie Groenendijk. Jurrie is in 2004 afgestudeerd aan de studie Sportmanagement en was samen met Rik Wolfsen de eerste SGM-student die voor stage naar Melbourne ging. Hieronder een uitgebreid verslag van zijn passie voor sport, studententijd en zijn huidige werk bij de KNVB. Jurrie Groenendijk is 34 jaar, vader van zoon Fedor (“als hij maar geen voetballer wordt…”) en woont in Utrecht. Jurrie tennist tegenwoordig fanatieker dan dat hij voetbalt. Voetballen doet hij bij de KNVB. Daar wordt een paar keer per week met collega’s in de zaal gespeeld.

Studententijd
Jurrie GroenendijkIn 2003 heeft Jurrie een half jaar stage gelopen bij de voetbalclub N.E.C. Nijmegen. In 2004 studeerde hij af met een stage aan de LaTrobe University. Samen met Rik Wolfsen hadden ze geregeld dat ze deze stage, destijds bij Hans Westerbeek en Aaron Smith, konden lopen in Melbourne. Ze waren de eerste twee SGM-studenten die naar Melbourne gingen. Dat was natuurlijk één groot feest. Jurrie heeft naar eigen zeggen zowel qua studie als daarbuiten alles eruit gehaald wat er erin zat. Work hard, play hard was het devies. Daarnaast heeft hij enorm veel geleerd, over het vak sportmanagement, over andere sport(cultuur) en over zichzelf.

Na terugkomst uit Australië is Jurrie bij Manage to Manage gaan werken, het organisatieadviesbureau van Berend Rubingh in Groningen. Hij kwam daar te werken met Lars Evers en later Marieke Douma, beiden oud SGM-studenten. Bij Manage to Manage heeft hij de eerste kneepjes van het adviesvak geleerd. Destijds deden zij een grote klus bij FC Groningen, namelijk een marketingplan rond de overgang van Oosterpark naar Euroborg. Jurrie werkte vanuit een bouwkeet ingericht als informatiecentrum waar hij verantwoordelijk was voor rondleidingen over de bouwplaats van het nieuwe stadion. Fans (en andere geïnteresseerden) konden alvast kijken waar ze na de opening wilde gaan zitten. In een half jaar heeft hij ruim 10.000 mensen rondgeleid. Nog steeds vertelt Jurrie clubs die denken aan een nieuw stadion dat dit een prachtige manier is om fans mee te nemen in het proces naar het nieuwe stadion en daarvoor enthousiast te maken.

Work hard, play hard was het devies

KNVB Expertise
Na circa vier jaar bij Manage to Manage is Jurrie een deeltijd studie bedrijfskunde gestart aan Nyenrode Business Universiteit. Inmiddels had Manage to Manage een kantoor in Utrecht waar hij ook woonde. In 2010 deden ze een opdracht voor de KNVB, afdeling KNVB Expertise, dat twee jaar eerder was opgericht. Ze ontwikkelden een management opleiding voor medewerkers van betaalde voetbalclubs. Er bleek een vacature te zijn die Jurrie erg aansprak en van het een kwam het ander. In 2010 startte hij bij KNVB Expertise als Coördinator Onderzoek en Advies. Daar maakte hij ook zijn studie af met een scriptie over performance management in het betaalde voetbal.

KNVB Expertise is te zien als een adviesbureau voor BVO’s. Ze ondersteunen alle clubs in hun bedrijfsmatige ontwikkeling door het aanbieden van relevante (onderzoeks)informatie, opleidingen en advies. Daarnaast werken ze continue aan het verstevigen van het netwerk tussen de medewerkers van de clubs op de verschillende vakgebieden. “Je zou het misschien niet zeggen, maar tussen clubs wordt intensief kennis uitgewisseld en samengewerkt aan de ontwikkeling van het voetbal. Dat proberen mijn collega’s en ik te faciliteren en te stimuleren.”

Binnen het team van KNVB Expertise is Jurrie verantwoordelijk voor de uitvoering van de activiteiten op het gebied van onderzoek, kennisdeling en advies. In de praktijk komt het erop neer dat ze clubs van relevante informatie voorzien op het gebied van financiën, fanmarketing, sponsoring, etc. Een goed voorbeeld is het Fan Onderzoek, een tevredenheidsmeting onder alle seizoenkaart- en clubkaarthouders in Nederland. De resultaten koppelen ze met alle clubs individueel terug via rapportages en presentaties op de club. Daarnaast organiseren ze bijeenkomsten voor fanmarketeers waar ze kennis en ervaringen delen op hun vakgebied. Een jaarlijks hoogtepunt is het Kenniscongres Betaald Voetbal waar alle medewerkers van BVO’s welkom zijn voor inspiratie, netwerken en kennisdelen.

KNVB Fanonderzoek

Droom?
Wat is zijn droom op lange termijn? Dat is voor Jurrie een moeilijke vraag. Hij probeert vooral niet teveel te plannen. Hij zou het geweldig vinden om ooit een eigen adviesbureau op te richten op het gebied van strategie en/of marketing. “Met een klein team werken aan mooie klussen voor mooie merken.” Dat hoeft voor hem niet per se in de sport te zijn, maar Jurrie is wel een mens met een hart voor sport en interesse in deze bijzondere bedrijfstak. Hij vindt het belangrijk dat zijn werk ergens van maatschappelijke betekenis is: “Bijdragen aan de ontwikkeling van een sport waar miljoenen mensen wekelijks van genieten is één van de redenen dat ik mijn werk zo leuk vind.”

Bijdragen aan de ontwikkeling van een sport waar miljoenen mensen wekelijks van genieten is één van de redenen dat ik mijn werk zo leuk vind

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *