Red Bull Zeepkistenrace

Zeepkistrace2

Red Bull staat als merk bekend in het creëren van spectaculaire sportevenementen als Red Bull Air Race, Red Bull Crashed Ice en Urban Downhill Events. Daarnaast is er natuurlijk de sponsoring van allerlei verschillende sporten zoals voetbal (o.a. Red Bull Salzburg), Formule 1, BMX, Skateboarden, Snowboarden etc. Maar de laatste jaren laat Red Bull zien ook van zeer traditionele (sport)activiteiten en waar spektakel te kunnen maken. Denk aan Fierljeppen, maar dus ook aan een zeepkistenrace. Inmiddels al weer bijna twee weken geleden stond de Red Bull Zeepkistenrace op het programma. In het teken van een weekendje weg maar een hotelletje geboekt in het pittoreske Valkenburg.

Op de vrijdagochtend vroeg vertrokken richting het zonnige zuiden. In het hotel aangekomen eerst maar een rondje van het huis gekregen om vervolgens te horen te krijgen dat het ‘s nachts een beetje “rumoerig” kan worden in verband met een karaoke avond. Deze waarschuwing was wel op zijn plaats, bleek later. Omdat bij sommige gemeentes Sport en Cultuur dicht bij elkaar staan hebben we eerst cultuur gesnoven bij een ruïne van een kasteel om vervolgens door te gaan richting het evenementen terrein. Hier liepen voor mij vele bekende gezichten van het evenement Wings For Life World Run dat ik een paar weken eerder bezocht had. In het teken van netwerken heb ik goede gesprekken gevoerd met de medewerkers van Red Bull om zo meer van het evenement te weten te komen.

Zeepkistrace

Aan het eind van de middag een rondleiding gekregen van de eventspecialist bij Red Bull. Zo ben ik in het mediacentrum geweest en bij de centrale aansturing. Zelfs heb ik nog een stuk parcours mogen testen op de Cauberg met een skelter en gelukkig zat er hier een rem op. Op de vraag of ze nog beren op de weg zagen antwoordde de eventspecialist dat ze bang waren dat er te veel mensen op af kwamen. In mijn ogen kon dit ook het grootste probleem zijn aangezien er niet veel ruimte was aan beide kanten van de straat. Een logische vraag was van hoe ze de controle hier over konden houden.

Hun enige angst was dat er te veel mensen op af kwamen

Ze hebben boven op de Cauberg, voor het casino, een soort paddock gemaakt waar alle zeepkisten tentoongesteld werden, waar een DJ stond en waar grote schermen aanwezig waren en waar je catering kon verkrijgen. Op deze manier probeerde ze een grote groep mensen hier te vermaken zodat het parcours ontlast werd. Op de ‘wedstrijddag’ zelf bleek dat deze paddock geen overbodige luxe was. Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen Red Bull weet te trekken naar haar evenementen ondanks het mindere weer. Hierbij worden de principes van imagineering toegepast. In alles wat zij doen willen stralen zij avontuur, lef en adrenaline uit. Door het parcours de aankleding van een stratencircuit mee te geven (start/finish, paddock, grid girls, schermen, etc) ontstaat er een heel andere beleving dan als dit op een regulier parcours zou plaatsvinden. Deze beleving is tot in de kleine details doorgevoerd, zo ook in de promo’s vooraf met de onthulling van Max Verstappen’s zeepkist.

Red Bull heeft was prominent aanwezig als hoofdsponsor met genoeg branding en samples om uit te delen. Wat ze goed doen is als ze een blikje Red Bull weggeven dat ze deze gelijk openmaken. Zo worden mensen ‘gedwongen’ om hem gelijk op te drinken en laten ze het product zichzelf verkopen. Daarnaast zat op elke zeepkist een blikje Red Bull en werd Red Bull bijna in elke 30 sec showmanship van de teams gebruikt. In mijn ogen een geslaagd evenement. Wanneer er 1500 teams zich aanmelden en er maar 60 mee kunnen doen heb je het goed voor elkaar!

Daarnaast natuurlijk fantastisch in beeld gebracht door Red Bull media. Event marketing ten voete uit!

Foto’s en video’s: Red Bull

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *