Behoud je klanten, ook zonder lidmaatschap

image2
Halverwege april zijn twee derdejaars SGM studenten begonnen met het geven van bootcamps in het dorp Ten Boer. Dit nieuws werd in een sneltreinvaart verspreid en al snel leidde dit tot het opzetten van een eigen bedrijfje genaamd Bootcamp Ten Boer. Na vier week werd de groep al te groot voor één uurtje waardoor er een uur per week bij kwam. Na twee maand succesvolle bootcamps in Ten Boer ontstond de ambitie om door te groeien naar andere locaties en werd de naam gewijzigd naar “Workout Legends”.

Na drie maand succesvolle bootcamps viel op dat de opkomst begon te variëren. Sommige deelnemers bleven wekelijks terugkomen, maar sommige deelnemers kwamen niet regelmatig meer langs of haakten helemaal af. Dit “probleem” is te verklaren doordat de deelnemers geen lidmaatschap aangaan maar losse lessen kopen. Het sporten zonder lidmaatschap creëert een makkelijke optie om ermee te stoppen. De belangrijkste stakeholders, namelijk de deelnemers, vinden deze manier van betaling toch erg fijn. Door regelmatig te reflecteren op de training wordt gestreefd de behoefte van de klant in beeld te brengen. Echter is dit geen oplossing omdat de deelnemers geen expertise hebben en zelf ook niet zo goed weten wat ze graag willen.

image1Om op een slimme manier met dit probleem om te gaan is de methode “Design thinking” gebruikt. Uiteindelijk is het doel de trainingen zo in te richten dat het aan de verwachtingen van de deelnemers voldoet. Op deze manier houdt je de deelnemers tevreden en voorkom je dat men afhaakt. Omdat de deelnemers zelf nog niet weten wat ze willen zijn verschillende manieren bedacht dit probleem op te lossen. Na het proberen van elke oplossing volgt steeds een prototype, namelijk de volgende training.

Bij het begrip “bootcamp” zijn oneindig veel verschillende trainingen te bedenken. Om deze reden zijn er ook veel mogelijke oplossingen te bedenken. Om het feit dat de klant zelf nog niet precies weet wat hij/zei moet verwachten is de eerste oplossing om na elke training te vragen wat men wel en niet leuk vond. Op deze manier krijg je na elke training een beter beeld van de behoefte van de klant. Ten tweede is het een mogelijkheid om bootcamps van succesvolle “experts” te bekijken. De bootcamps zijn een succes met een reden en deze reden proberen we te achterhalen. Daarnaast hebben we video’s van experts bootcamps gedeeld via de facebook pagina zodat men zelf inspiratie op kan doen voor een leuke training. Deze ideeën worden naderhand weer gedeeld tijdens het reflecteren na de trainingen zodat de volgende training hierop aangepast kan worden. Ten derde is het goed om je te verdiepen in de beleving van de klant. Op deze manier “voel” je wat de klant voelt en kan je de feedback die je van de klant krijgt beter interpreteren.

Na het toepassen van deze mogelijke oplossingen creëren we elke week een nieuw prototype bootcamp. Als eerste oplossing is er veel gekeken naar video’s van succesvolle populaire bootcamps. Daarna is samen met een ervaren bootcamp trainer en de inspiratie van de video’s een nieuwe training gemaakt. (zie video)

image3Na elke training wordt er gereflecteerd met de deelnemers en krijgen we weer nieuwe feedback voor de volgende training. Door na de training te vragen wat de klant wel en niet leuk vond zijn we erachter gekomen dat de deelnemers bijvoorbeeld meer van training in tweetallen houden en dat ze niet van één op één wedstrijdjes houden.

Als laatste heb ik na het verzamelen van alle feedback zelf meegedaan als deelnemer. Op deze manier heb ik kunnen voelen wat de klant voelt en is duidelijk geworden wanneer de klant het zwaar heeft en wanneer men er even doorheen zit. Op dat moment is het belangrijk de klant te begrijpen en hierop in te spelen tijdens het training geven. Hieronder vind je een foto van een netwerkbijeenkomst waar gereflecteerd wordt op de training en het resultaat na het toepassen van alle oplossingen.

Het constant herhalen van het verzamelen van feedback en het maken van nieuwe prototypes kan voorkomen dat je klanten verliest. Bij het aanbieden van trainingen zonder lidmaatschap is de methode “design thinking” een ideale manier om je klanten tevreden te houden. Bij Workout Legends kunnen wij zeker constateren dat de klanten zich betrokken voelen waardoor ze enthousiast blijven en allemaal tevreden zijn met het aanbod. Dit is dan ook zeker een aanrader aan alle sportaanbieders die niet met lidmaatschappen werken en toch hun klanten willen behouden!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *