Creatief sponsoren zoeken

Het vinden van een sponsor voor je bedrijf is soms lastiger dan je denkt. Mijn stagebedrijf Cool Snowboarding focust zich voornamelijk op wintersport reizen op maat. Er worden dus reizen aan geboden voor bedrijven, scholen en particulieren. Het bedrijf focust zich voornamelijk op de dicipline Freeriden. Tijdens freeriden is het de bedoeling dat je naast de piste in de verse sneeuw skiet of snowboard. Nu kwam de vraag vanuit Cool Snowboarding of ik mij bezig kon houden met het zoeken van sponsoren. Dit voornamelijk op het gebied van materiaal. Ik ben zelf ook al lange tijd werkzaam in de snowboard wereld en weet hoe hard materiaal kan slijten. Zeker omdat je net iets te enthousiast bent bij verse sneeuwval maar er toch nog wat steentjes uitsteken.

Hoe ga ik een sponsor binnenhalen voor dit bedrijf?

Nu zat ik natuurlijk meteen met de vraag; Hoe ga ik in godsnaam een sponsor binnenhalen voor dit bedrijf? Ik moest koud een ingang zien te vinden bij een bedrijf terwijl ik Cool Snowboarding nauwelijks kende. Voor mij als stagiaire was het ook van belang dat het me lukte om een sponsor binnen te halen, ik zou hier namelijk superveel van leren. Ik wou zo graag dat het lukte dat ik heb na gedacht hoe ik dit moest gaan aanpakken. Een simpele mail of een telefoontje zal geen spijkers met koppen slaan. Ik hoor het me al zeggen ‘Hey, je spreekt met Dylan van Cool Snowboarding. Ik wil eigenlijk wel dat jullie ons bedrijf gaan sponsoren’. Ik moest dus met een creatieve manier komen om die bedrijven aan Cool Snowboarding te binden.

Na enig overleg heb ik afgesproken met mijn stagebegeleider dat ik in december meteen mee zou gaan naar Oostenrijk om te ervaren hoe Cool Snowboarding te werk gaat. Tijdens de weken dat ik met Cool Snowboarding mee was in Oostenrijk heb ik veel geobserveerd en veel gesprekken gevoerd. Vanuit deze observaties en gesprekken heb ik het hele bedrijf in kaart gebracht. Al de informatie die ik verkregen had over bijvoorbeeld het bereik, de sales, het aantal groepen en nog veel meer heb ik verwerkt in een document. Dit hele document is zo opgesteld dat ik het kon achterlaten bij een gesprek met een sponsor. Zo hadden ze iets tastbaars. Dit document heeft geloof ik wel 17 versies omdat het elke keer aangepast is, weer is nagekeken en aangepast.

Het leuke was dat Cool Snowboarding eigenlijk nooit echt had nagedacht over wie ze eigenlijk waren. Dit moest ik dus zien uit te vinden en ik had wel een idee. Tijdens een bijeenkomst op het kantoor heb ik een presentatie gegeven over de identiteit en imago van Cool Snowboarding. Vanuit deze presentatie zijn we toen samen gaan brainstormen over welke bedrijven eventueel bij Cool Snowboarding zouden passen. We hebben als het ware het Matchingsmodel gebruikt uit het boek Sportsponsoring. De Sponsoren moesten natuurlijk wel bij het imago en identiteit van Cool Snowboarding passen.

Deze week staat bekend om de leuke feestjes, het zonnetje en het testen van materiaal.

Ik was er van overtuigd dat Cool Snowboarding genoeg bereik, sales en klanten had om een sponsor aan zich te binden, maar toch had ik het gevoel dat het niet zo makkelijk zou gaan. Koud bedrijven benaderen is altijd lastiger dan warm. Ik heb toen besloten om naar de ‘Dutch week‘ te gaan in Val Thorens, Frankrijk. Veel mensen weten vast wel een beetje wat voor week dit is. Als de Mei vakantie begint trekken veel mensen naar Frankrijk toe om daar het laatste weekje van het seizoen te skiën of te snowboarden. Deze week staat bekend om de leuke feestjes, het zonnetje en het testen van materiaal voor het volgende seizoen. Ondanks dat ik zeer geïnteresseerd was in de eerste twee punten ben ik toch zakelijk geweest tijdens deze ‘werkvakantie’. Tijdens deze week zijn er namelijk een stuk of 10 ski en snowboard merken waar je ski’s of snowboards van kan testen. Ik ben dus actief bezig gegaan met het testen van materiaal. Elke keer als ik een snowboard ophaalde bij een stand van een bepaald merk, maakte ik een praatje met de mensen die werkten voor het merk. Langzaam verkreeg ik informatie over wat zij deden binnen dat bedrijf. Tot ik de juiste persoon had gevonden die ik moest hebben. Uiteindelijk heb ik door gezellig kletsen over snowboards het voor elkaar gekregen om twee gesprekken te plannen na deze Dutch week.

 
Dit was natuurlijk precies waar ik op uit was, het ‘warm’ binnen halen van een gesprek. Het gesprek had ik dan wel maar ik moest zorgen dat die merken Cool Snowboarding zouden gaan sponsoren met materiaal. Ik ben toen samen met mijn stagebegeleider gaan brainstormen, hoe gaan we dit bedrijf binnenslepen, hoe zorgen we dat die gasten ons materiaal gaan leveren. Toen kwamen we tot het idee van een testcentrum.

Cool Snowboarding heeft als thuisbasis een groot hotel in Oostenrijk. Als we het nou eens voor elkaar kregen dat het hotel ons een ruimte gaf waar een merk zijn materiaal kan neer zetten. De klanten van het hotel en van Cool Snowboarding kunnen dit materiaal dan testen. Met als resultaat dat mensen vaak materiaal gaan kopen. Super interessant natuurlijk voor het Hotel maar ook voor het merk wat daar zijn snowboards neer gaat zetten.

Vanuit deze brainstormsessie ben ik begonnen met het schrijven van een plan. Ik heb contact opgenomen met het hotel en die waren wel geïnteresseerd en stelden een ruimte beschikbaar. Het hotel heeft me toen wat foto’s opgestuurd die ik digitaal bewerkt zodat het een soort prototypes leken. Tijdens het bewerken heb ik natuurlijk snowboards in de foto geplakt van het merk waarmee ik een gesprek had. In dit plan was alles verwerkt, hoe gaat het met personeel, hoe zit het me de kosten, wat is de prognose qua sales, hoeveel snowboards moeten er staan, hoe zit het met onderhoud. Alles had ik er in verwerkt. Elke keer als ik samen met mijn stagebegeleider naar het document keek werd het weer aangepast, ik geloof dat we uiteindelijk 10 versies gemaakt hebben.

Nu had ik het benaderen van een sponsor totaal anders aangepakt. Ik had uiteindelijk een warme ingang bij een potentiële sponsor, en ik had een heel plan geschreven voor een testcentrum en ik had het hele bedrijf in kaart gebracht in een sponsordocument.

Met dit uitgewerkte plan en met uitgewerkte sponsordocument onder mijn arm ben ik naar het eerste gesprek gegaan. Omdat ik met deze man gepraat had in Frankrijk was dit gesprek super relaxt, ik werd uitgenodigd in de showroom van het eerste merk waar ik het eerste half uur met deze meneer gesproken heb over de snowboards. Uiteindelijk zijn we het gesprek in een zakelijke richting geduwd en heb ik het plan van het testcentrum op tafel gegooid. Terwijl hij naar het document keek deed ik het verhaal erbij. Hij raakte meteen super enthousiast en kwam zelf direct met ideeën hoe dit ingevuld kon gaan worden, de eerst sponsor was binnen! Cool Snowboarding mocht gebruik gaan maken van al het materiaal van de sponsor en het testcentrum zal worden gevuld het het materiaal van de sponsor.

Op dit moment ben ik klaar met mijn stage maar heeft Cool Snowboarding mij een baan aangeboden. Ook ben ik nog bezig met beide sponsoren om de details van de sponsoring te bespreken.
Door middel van het anders kijken naar het probleem en het verzinnen van creatieve oplossing heeft Cool Snowboarding nu twee sponsoren.

Happy Snowboarding!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *