(G)een noodgedwongen transformatie tot wellnesscenter

Het zal niet onopgemerkt aan u voorbij zijn gegaan, al die reclames voor fitnesscentra. Je komt ze overal tegen. Spetterende prijzenacties die u proberen over te halen een goedkoop abonnement bij de sportschool om hoek af te sluiten. Low-budget fitnesscentra schieten als paddenstoelen uit de grond. Fitnessketens Fit 4 Free en Basic Fit zijn de afgelopen jaren dan ook enorm gegroeid.

Groeiende fitnessketens als Basic Fit en Fit 4 Free vormen een probleem voor veel ondernemers binnen de fitnessbranche. Fitnesscentra gevestigd in de niche en high-end fitnessmarkt hebben het zwaar. De lage prijzen van de low-budgetketens maken het voor duurdere fitnesscentra onmogelijk te blijven bestaan met hetzelfde aanbod als deze low-budgetketens. Innovatie is noodzakelijk om zich te blijven onderscheiden van de concurrentie, aldus cijfers uit het trendrapport van de Rabobank. Veel high-end fitnesscentrums kenmerken zich dan ook met een uitgebreid, variërend aanbod naast het reguliere sportaanbod. Een high-end fitnesscentrum is daarom al lang geen standaard sportschool meer en krijgt dan ook regelmatig de naam, wellnesscenter.

Een wellnesscenter is een centrum voor optimale ontspanning. De Thermen en de Zwaluwhoeve zijn er grote voorbeelden van. Een vergelijking met een sportschool is hierbij niet snel gemaakt. Toch hebben veel high-end fitnesscentra ook faciliteiten als een sauna, massagesalon en zonnebank. Er zijn daarom wel degelijk gelijkenissen tussen een wellnesscentrum en een sportschool. Voor veel mensen ideaal, sporten en daarna lekker ontspannen, high-end fitnesscentrums maken het mogelijk. Leden kiezen bewust voor het uitgebreide aanbod naast het sporten en verwachten daardoor ook steeds meer van het fitnesscentrum. De behoefte naar een echt wellnesscentrum in een sportschool blijkt te spelen.

Maar wat als je als ondernemer van een fitnesscentrum, met een hart voor sport, helemaal geen wellnesscentrum wilt worden? Niet wilt lijken op de Thermen of de Zwaluwhoeve. Tja, dan kan je natuurlijk ervoor kiezen je te positioneren in een andere markt, maar je kunt er ook voor kiezen te innoveren! Alle gemakken van een wellnesscentrum in de sportschool, zonder dat het een wellnesscentrum wordt. Is het mogelijk? En hoe moet dat er dan uit komen te zien?

Plaza Sportiva
Tijdens mijn stage bij high-end fitnesscentrum Plaza Sportiva, ging ik op onderzoek uit. Plaza Sportiva is een sportschool dat naast het uitgebreide sportaanbod ook de mogelijkheden tot ontspanning bied. De sauna, massagesalon en zonnebank voorzien klanten van alle gemakken tot een lekker ontspannen dagje. Klanten kiezen bewust voor Plaza Sportiva vanwege de luxe, want een Low-budgetcentrum voldoet niet aan alle behoeften.

Het blijkt stil in de gangen richting de sauna, de stoelen in de ontspanningsruimte lijken zelf ook te ontspannen en de zonnebanken zijn ook zeker niet bezet. Ondanks dat er behoefte blijkt te zijn aan al deze wellness-faciliteiten, worden ze bij Plaza Sportiva niet voldoende gebruikt. Hoe kan dit? Ik heb gepraat met medewerkers van Plaza Sportiva, ik ben zelf gaan ervaren hoe de sauna van Plaza Sportiva werkt en nog belangrijker, ik ben gaan achterhalen wat er in het hoofd van klanten spookt rondom deze sauna. Uit mijn onderzoek blijkt dat er wel degelijk behoefte is aan een sauna. Sterker nog, uit gesprekken met klanten blijkt dat er behoefte is aan dingen die normaliter in echte wellnesscentra en sauna’s, worden aangeboden. Bubbelbaden, scrubzout, fruit en water zijn veel genoemde wensen van klanten van Plaza Sportiva.

Plaza Sportiva is dan wel een fitnesscentrum met sauna faciliteiten, maar de behoefte een concurrent van de Thermen of Zwaluwhoeve te worden is er niet. Hoe kan er dan toch aan de behoeften van de klant worden voldaan, wanneer zij eigenlijk wel de gemakken van deze wellnesscentra willen ervaren? Een product dat de klanten van de High-end fitnesscentrum kan voorzien in de behoefte naar de gemakken van een wellnesscentrum kan het mogelijk maken dat een fitnesscentrum geen verbouwing tot wellnesscentrum hoeft te ondergaan. Er is geen transformatie nodig, een fitnesscentrum kan gewoon een fitnesscentrum blijven.

Een goed product ontwerpen, dat aansluit op alle behoeften van de high-end fitnessklant, klinkt haast onmogelijk. Maar wanneer we ons richten op alleen het sauna gedeelte, en focussen op de meest uitgesproken behoeften, klinkt al een stuk realistischer. Door met de klanten te gaan praten, en vooral te blijven praten, ben ik begonnen aan de uitdaging. In de gesprekken kwam naar voren dat er een bubbelbad moest komen, water en fruit moest worden aangeboden, scrubzout aanwezig moest zijn en er een warme douche moest komen. Daarnaast bleek de uitstraling van de sauna erg kil en onaantrekkelijk. Genoeg werk aan de winkel. Maar hoe gaan we al deze wensen en behoeften vervullen met slechts één product?

Prototype
Een kunstberg, met daaraan gevestigd een bubbelbad, drinkfontein, fruitschaal, douche en niet te vergeten, scrubzout. Het voldoet aan de wensen van de klant en maakt het mogelijk met slechts één, weliswaar groot product, de sauna van een sportschool eruit te laten zien als een sauna van een wellnesscentrum.

Wellnessberg

Maar is de klant eigenlijk wel tevreden met dit product? Is dit wel wat de klant wil? Zit ik er niet helemaal naast? Ik ging opnieuw in gesprek. Vol trots showde ik het prototype. Zelfs terwijl mij gewaarschuwd was, niet te veel van mijn prototype te gaan houden, was ik vol lof over mijn idee. En toen gebeurde het. Men snapte het prototype niet. Het prototype kon geen duidelijk beeld schetsen hoe dit er in een ruimte uit zou komen te zien. Nog niet te spreken over de dingen die ik vergeten was in mijn geweldige prototype.

De basis was goed, het idee van een berg met daaraan een bubbelbad, douche en fruitschaal was leuk, maar één douche was niet genoeg, iemand zou dan te vaak moeten wachten. Een gewoon bubbelbad, dat was te saai. Niet eens een plekje bij de douche voor shampoo, wat dacht ik wel niet? En hoe zou je in dat bubbelbad komen, zonder trapje? Goede ideeën kwamen naar boven tijdens de gesprekken met klanten. Het toevoegen van kleur veranderende lampen in het bubbelbad zouden het nog aantrekkelijker maken. Het zelf kunnen kiezen van de geur in het bubbelbad, zoals bijvoorbeeld lavendel. Een aroma, ja dat was een goed idee. Ik ging ermee aan de slag.

Met alle meningen, wensen en behoeften van de sportende klant van Plaza Sportiva meegenomen, heb ik een ontwerp gemaakt dat het mogelijk maakt voor een High-end fitnesscentrum zich te onderscheiden van de Low-budget en Niche fitnesscentrums maar nog belangrijker, van de wellnesscentra. Zonder een wellnesscentrum met sportaanbod te worden, kan een fitnesscentrum de klant voorzien in alle behoeften om optimaal te kunnen ontspannen na het sporten. Een product dat ontworpen is voor de klant, maar nog belangrijker, mét de klant.

Wellnessberg2

 

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *