Het marketing fenomeen Elfstedentocht

Elfstedentocht

Schaatsen en de Elfstedentocht zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. In één adem wordt het vaak meegenomen als men het over schaatsen of ijs heeft. Als het kwik onder nul daalt en op de lokale visvijver een dun vliesje ijs ligt hoor je stiekem het woordje Elfstedentocht al voorbijkomen. De laatste tocht der tochten is inmiddels alweer bijna 20 jaar geleden. Toch wordt een groot gedeelte van Nederland nog steeds warm van binnen als het ijs op de sloot ligt.  Het woordje Elfstedentocht doet wat met Nederland. De laatste tocht is inmiddels toch alweer zo’n 20 jaar geleden toch zie je dat ook bij de jongeren het evenement nog steeds leeft. Welk evenement droomt er nou niet van zo’n legacy?

Menig sportmarketeer zou willen dat hij zo’n succesvolle marketingstrategie kan hanteren als de Elfstedentocht dat doet. Hoewel de organisatie van de Tocht der Tochten niks doet aan promotie en geen commerciële belangen heeft, heeft het evenement een enorm bereik. De komst van sociale media draagt hier de laatste jaren steeds meer aan bij. Twitteraccounts die voor je bijhouden of de tocht vandaag doorgaat ja of nee, Facebookevenementen om je uit te nodigen voor de Elfstedentocht op 19 februari (dat is blijkbaar de datum geworden).

Onlangs, met de ijzel op de Nederlandse wegen, toen heel Noord-Nederland een paar dagen stil lag zag ik zelfs het Facebook evenement “Elfstedentocht over de Snelweg” voorbijkomen. Gewoon opgezet door een individu die een grapje wilde maken. Dit evenement kreeg zomaar 32.300 volgers door het woordje Elfstedentocht te gebruiken. Hetzelfde geldt voor de Elfstedentocht die blijkbaar 19 februari gehouden gaat worden, dit evenement heeft al 50.000 volgers. Begonnen als grapje maar inmiddels toch een serieus aantal volgers. Bij het nagaan middels Coosto van het aantal berichten dat er gepost worden met het woordje “Elfstedentocht” in een jaar tijd (29.961 berichten), wordt bijvoorbeeld het grootste hardloopevenement van Noord-Nederland, de 4 mijl van Groningen, met afstand overtroffen (12.306). Elke keer dat er sprake is van enige vorst begint Nederland weer over een Elfstedentocht te praten.

Elfstedentoch vs 4mijl

In het verleden zijn er bedrijven geweest die van deze publiciteit gebruik hebben gemaakt, denk hierbij bijvoorbeeld aan Unox, de welbekende oranje mutsen werden uitgedeeld bij de laatste Elfstedentocht in ’97. Sinds die tijd is er geen Elfstedentocht meer geweest maar is er wel veel veranderd op marketing gebied, zoals eerder vermeld zijn Twitter, Facebook of eventueel andere sociale media hiervoor uitstekende manieren voor bedrijven om de Elfstedentocht te gebruiken en een groot publiek te bereiken. Bewezen is dat het woordje Elfstedentocht vaak valt in de wintermaanden en dat het ook nog voor veel volgers zorgt op de sociale media, ideaal toch voor bedrijven om hier engagement mee te creëren?

Want als  individu met een spontane actie al 50.000 volgers krijgt voor zijn evenement moet een bedrijf als Snelle Jelle, Viking of Zandstra dit toch ook kunnen? Er zijn al behoorlijk wat bedrijven die in vorstperioden komen met inhakers op het thema Elfstedentocht. Vaak met grappige content en een duidelijke knipoog. Inhaken op een evenement dat vrijwel nooit doorgaat, toch is het een geweldige kans.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *