Sociale media bieden kansen voor kleine sportverenigingen

CSVC2
De opkomst van sociale media bieden veel kansen voor sportverenigingen, maar er wordt in de praktijk te weinig gebruik van gemaakt. Onlangs heb ik een analyse gemaakt voor voetbalvereniging CSVC te Coevorden. Toen ik deze analyse maakte kwam ik er al snel achter dat CSVC niet veel gebruik maakt van de sociale media in vergelijking met andere verenigingen uit de buurt en competitie. De inzet van sociale media bij CSVC beperkt zich tot het informeren van de leden. Slechts af en toe wordt er een berichtje geplaatst, maar hier liggen veel meer kansen. Het boek Grounsdwell beschrijft hoe sociale media door organisaties ingezet kunnen worden om een bijdrage te leveren aan verschillende aspecten van de organisatie. Sociale media zijn meer dan een informatiekanaal of een promotiekanaal. Sociale media bieden verenigingen zoals CSVC mogelijkheden om te gebruiken voor marktonderzoek (hoe staan wij er voor?), support (beantwoorden van vragen), marketing (laten zien wat voor club het is), leden en/of deelnemerswerving (aankondigen van activiteiten) of zelfs innoveren (leden betrekken bij ontwikkelen nieuwe activiteiten).

Groundswell
CSVC is een kleine vereniging die uitkomt in de 3e klasse, maar zelfs deze club heeft een bereik van bijna 35.000 personen in een maand tijd. Dit blijkt uit de informatie afkomstig van de sociale media analyse tool Coosto, die heel handig is met het weergeven van de impressies. Doordat CSVC alleen actief is op Facebook en Twitter, liggen er nog veel mogelijkheden in andere sociale media. Zo is collega club sv Borger in tegenstelling tot CSVC ook op Instagram actief is heeft 15.000 impressies meer per maand. Waar Twitter heel goed benut kan worden om leden veelvuldig op de hoogte te houden van nieuwtjes én als laagdrempelige plaats om vragen van leden te beantwoorden, daarbij kan een Facebook pagina al weer eenvoudiger benut worden om de sfeer op de club weer te geven.

Steeds vaker zullen sportverenigingen sociale media niet alleen benutten om te informeren, maar ook om leuke content te delen. Denk aan verslagen van wedstrijden, video-impressies en foto’s van activiteiten. Ik heb CSVC geadviseerd om meer gebruik te gaan maken hiervan, bijvoorbeeld door een Instagram account. Instagram is een medium dat steeds populairder wordt, met name onder jongeren. ‘Een foto zegt meer dan 1000 woorden’ gaat hierbij zeker op. Korte video’s behoren ook tot de mogelijkheden. Een vereniging kan hier eenvoudig gebruik van maken door een fotograaf met mobieltje bij wedstrijden of andere activiteiten van jeugd en senioren aanwezig te laten zijn. Er is vast iemand binnen de vereniging die affiniteit heeft met foto’s maken en dit ook graag doet. Zo maak je gebruik van je leden en bied je ze de kans om hen te laten excelleren in iets waar ze goed in zijn. Of kan men een YouTube-kanaal beginnen met filmpjes van de vereniging met bijvoorbeeld een eigen CSVC tv (zoals bijvoorbeeld vv Hoogeveen TV). Een sportvereniging kan zich met dit soort content onderscheiden van andere verenigingen, de sfeer van de club naar buiten laten zien en de binding tussen leden versterken.

Impressies CSVCOok kan deze media gebruikt worden door sponsoren wat kan resulteren in extra inkomsten. Zo kunnen bepaalde posts of video’s voorafgegaan worden door een kleine reclame-uiting, of kunnen (shirt)sponsoren op subtiele wijze extra in beeld gebracht kunnen worden. De totale inkomsten van het sociale media in Nederland is 14 miljard volgens nu.nl, dus waarom zou ook CSVC hier geen gebruik van kunnen maken? Uit onderzoek van David Kok is alleen aanwezig zijn op Sociale Media niet genoeg er moet actie ondernomen worden. Dus wanneer CSVC meer gebruik maakt van de verschillende media zullen de impressies stijgen en is het voor sponsoren interessanter om zich hierin te mengen.

Het bestuur van de vereniging is momenteel aan het overwegen hoe zij invulling kunnen geven aan deze adviezen. Uit cijfers blijkt dat dit voor alle verenigingen interessant is, dus waarom niet voor een relatief kleine vereniging als CSVC? En zoals een mooi gezegde van Cruijff luidt om in de voetbal termen te blijven: “Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat”. Mijn Advies aan CSVC is ook om een Instagram en YouTube pagina te starten, en iemand hier voor te zoeken die dit leuk vind om te onderhouden. Zo helpen de leden elkaar om de vereniging hogerop te krijgen qua Sociale Media.

Handboek sociale media

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *