Jij sport zoveel? Waar haal je de energie vandaan?

Fitstar

Iedereen heeft evenveel tijd om te gaan sporten, een dag heeft namelijk precies 24 uur. Daarvan gaan wij gemiddeld genomen 8 uur aan het werk en slapen wij 8 uur. Dan houden wij dus nog 8 uur over. Wel of niet sporten is niet zozeer een kwestie van tijd, maar een kwestie van willen. Er worden ontzettend veel excuses en smoesjes verzonnen om maar niet te gaan sporten. Ook al heb je een beperking of aandoening, sporten kan altijd. Ook mensen met een gezondheidsprobleem kunnen beter wel gaan sporten om de gezondheid te bevorderen.

Iedereen weet dat sporten gezond voor je is maar het brengt nog meer voordelen met zich mee. In je hersenen wordt er een stofje aangemaakt, dit stofje is beter bekent als endorfine. Endorfine is een van de gelukshormonen. Ook als men chocola eet krijg je hetzelfde stofje. Het enige nadeel is dat je wel heel veel chocola mag eten wil je hetzelfde niveau aan endorfine aanmaken als dat je met sporten doet in een halfuur.

Wil je ook het ultieme geluk ervaren? Kom dan lekker in beweging!
Het gevoel van ultiem geluk is dus een gevolg van endorfine. Maar hoe begin je nou daadwerkelijk met sporten? Ikzelf ben op een gegeven moment begonnen met sporten omdat ik het genoeg vond. Ik was zelf niet meer tevreden over mijn lichaam en ging zelf op onderzoek uit om hier wat aan te gaan doen. In het begin is het even zoeken welke sport je wilt gaan doen. Heb je affiniteit met voetbal neigt men al sneller naar een voetbalvereniging. Ikzelf had echter helemaal geen affiniteit met een sport. Ik begon om mij heen met mensen te praten over het afvallen. Iedereen zei je moet naar een sportschool gaan want dat is de place to be. Voor mij was dit ook het geval want ik had school en werk en moest dus een sport uitzoeken waarbij ik mijn eigen tijd kon invullen. In het begin was het aftasten hoe ik zou beginnen maar met behulp van de sportschoolmedewerkers ben ik al snel begonnen. Ik voelde mij beter, energieker, gelukkiger en ik zag na enkele weken verandering van mijn lichaam. De zwembandjes verdwenen en ik had geen moeite meer om naar een openbaar zwembad te gaan.

Ik voelde mij beter, energieker, gelukkiger en ik zag na enkele weken verandering van mijn lichaam

Wat voor mij ook heeft geholpen is het gebruik van muziek en applicaties. Als je op de app of play store kijkt staan er genoeg fitness of sport gerelateerde apps die men kan gebruiken. Ik heb persoonlijk veel baat gehad bij de app FitStar. Deze app heeft meerdere oefeningen die men kan gebruiken tijdens het fitnessen. Zo wordt het niet saai en kan men meer variatie toebrengen in de sportschool. Ook kan je bij deze app de RM berekenen. De Repetition Maximum geeft weer wat het zwaarste gewicht is dat je in een keer kan verplaatsen. Om de 5 weken ging ik dit weer toepassen en ik zag dat ik sterker werd. Je kan de trainingen dus zelf zo leuk maken als je zelf wilt. Ga niet zomaar op advies van anderen sporten maar ga zelf dingen ondernemen en uitzoeken. Op deze manier kom je lekker in beweging en houd je de motivatie vast. Apps en muziek zijn eigenlijk een soort steun in de rug om jezelf bezig te houden.

Sociale buddies
Niet alleen het stimuleren doormiddel van apps en muziek wordt aangeraden maar ook het trainen met een trainingsbuddy. Via de zogeheten #hashtags op Instagram ben ik in aanraking gekomen met mijn huidige trainingsmaatje. Op een gegeven moment had ik een foto geplaatst met de hashtag van mijn sportschool. Er werd op gereageerd door een ander lid en die vroeg om een keer samen te gaan trainen omdat hij zichzelf ook graag zou willen ontwikkelen. Zo zie je maar weer dat de kracht van social media en de huidige apps enorm is.

Soms hoef je de motivatie niet zelf te zoeken want er wordt ook vanuit de overheid geprobeerd om mensen te stimuleren om te gaan sporten. De term die hier bij past is het zogeheten nudging. Dit betekent niet meer dan een duwtje in de rug geven. Er zijn ontzettend veel overheidscampagnes die iedereen gezonder wilt laten leven. Nou blijkt echter dat niet iedereen hier op zit te wachten want we weten zelf drommels goed wat goed en slecht is voor ons, toch? Ga hier niet te veel naar luisteren en probeer een doel en een visie voor jezelf neer te zetten waar je je aan gaat houden.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *