Wie is online de grootste: Ronaldo of Messi?


Er zijn veel voetballers die social media gebruiken om het eigen personal brand te versterken, maar welke voetballer heeft nou eigenlijk het grootste “brand” en waarom? Ik ga een vergelijking geven van de twee grootheden in het hedendaagse voetbalwereld, de laatste Ballon d’or winnaar Lionel Messi en gouden schoen winnaar Cristiano Ronaldo. Beide voetballers gebruiken social media om engagement te krijgen met eigen fans door foto’s te delen over hun privéleven. Het verschil tussen deze grootmachten op social media is veel groter dan in het voetbal. Zo heeft Cristiano 40 miljoen volgers op Twitter, terwijl Messi niet eens een eigen Twitteraccount heeft. Ook op Instagram wordt Messi voorbijgestreefd door Ronaldo, 47.3 miljoen tegenover 35.7 miljoen. In het aantal posts zit ook een groot verschil, Messi post meestal maar één per week iets, terwijl Cristiano dat wel drie á vier keer per dag.

Ronaldo

Op alle social platforms is Cristiano zijn brand een stuk groter dan dat van Messi. Wanneer we het hebben over de transferwaarde van beide spelers is de waarde van Messi 100 miljoen hoger dan dat van Ronaldo, namelijk 183,8 miljoen pond. Maar het personal brand draait niet om de marktwaarde van een speler. Ronaldo heeft meer feeling met zijn volgers en deelt veel over zijn persoonlijke leven, vooral het jonge publiek volgt hem. Het personal brand CR7 gaat verder dan alleen social media, zo heb je CR7 underwear, een kledinglijn, schoenen en zelfs parfums. Plus natuurlijk de voetbalschoenen van Nike die voor hem worden ontworpen, wanneer hij weer een mijlpaal heeft behaald. “Hij is de droom van iedere sponsor” vertelt Paul Smith, eigenaar van Repucom. Toch heeft Cristiano maar drie hoofdsponsors, Nike, Herbalife en Tagheuer. Messi heeft er in dat opzicht weer wat meer namelijk, Turkish Airlines, Adidas, Pepsi, Gillette en EA. Je zou dan ook zeggen dat de inkomsten hoger zouden bij meer sponsors, maar dit is niet geval. Messi verdient aan al zijn sponsorcontracten 22 miljoen dollar per jaar en Ronaldo overtreft dit bedrag nog eens met 5 miljoen dollar.

Messie

Wanneer er wordt gekeken naar het aantal berichten en impressies van beide topvoetballers op de verschillende sociale media (via analysetool Coosto), dan vallen er een aantal zaken op. Ondanks dat Messi zelf veel minder actief is op sociale media, worden er over hem op vrijwel alle platforms meer berichten geplaatst dan over Ronaldo. Het betreft hier dus met name ‘earned media’ vanwege zijn voetbalprestaties. Echter, het aantal impressies van de naam Ronaldo was in het afgelopen jaar 4,5 miljard, hier past het aantal van Messi wel vier keer in. Dit betekent dat het bereik van de berichten over Ronaldo veel groter is dan het bereik van de berichten van Messi. Dit is grotendeels te danken aan het grote aantal volgers dat Ronaldo op de verschillende platforms heeft.

Hoewel het bereik van Ronaldo groter is, is het uiteindelijk vooral Messi die met positieve berichten viraal gaat

Ook is het opvallend dat uit de sentimentanalyse blijkt dat qua berichten beide namen ongeveer 16% positieve berchten genereerd, maar dat slechts 6% van de impressies over Ronaldo positief zijn tegenover maar liefst 58% bij Messi. Dit zou het gevolg kunnen zijn van het feit dat veel gedeelde content over Ronaldo het merk betreft, terwijl er in het geval Messi wellicht meer positieve voetbalmomenten doorgestuurd worden. Hoewel het bereik van Ronaldo groter is, is het uiteindelijk vooral Messi die met positieve berichten viraal gaat.

Toch is CR7 voor mij grootste personal brand in de voetbalwereld. Dat beide exeptionele voetballers zijn, staat buiten kijf. Daarbij heeft Messie wellicht iets meer dan Ronaldo een positieve gunfactor. Voor merken is het echter belangrijk om doelgericht haar doelgroep te kunnen bereiken en die mogelijkheden zijn via Ronaldo eenvoudiger dan via Messi.

Ronaldo-Messi2

Ronaldo-Messi

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *