Viral video’s: toeval of maakbaar?


Een groep jongens die in de kleedkamer een bal overkoppen, waarna deze eindigt in een prullenbak. Een onmogelijke trickshot vanaf een flat in een basket.  De ultieme manier om snel online bekend te worden of naamsbekendheid te vergroten is door een video te maken die viral gaat. Het is echter vaak zo dat een viral video per ongeluk ontstaat. Niet de video, maar wel de aandacht die eraan gegeven wordt. Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen, te maken? Ja, zo blijkt uit ervaring.

Viral video’s in de sport zijn vrijwel altijd fragmenten van sportieve hoogtepunten of ongewone momenten zoals een ballenjongen die een goal voorkomt een voetbalwedstrijd. Sportieve hoogtepunten zijn vaker toevallig opgenomen dan de onmogelijke trickshots met bijvoorbeeld een basketbal of voetbal. Het komt zelfs af en toe voor dat de beelden bewerkt worden, zodat het echt lijkt, maar niet echt is. Vooral bekende merken steken veel tijd en energie in het creëren van earned media via het in scene zetten van viral video’s. De moeder alle sportvirals is Ronaldinho die drie keer de lat raakt voor Nike. Desondanks blijven mensen ernaar kijken.

Een aantal jaren terug hebben jongens van mijn voetbalclub geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen. Het idee kwam vanuit het elftal om een film te maken van een wedstrijd, maar dan door de ogen van de keeper. Het hielp dat niet alleen de keeper, maar ook, gek genoeg, de tweede keeper van dat team zeer geïnteresseerd zijn in camera’s en de mogelijkheden die daaruit te halen zijn door middel van het bewerken van beelden. De camera’s waren aanwezig, het podium ook. Want de wedstrijd die gefilmd zou worden, was niet zomaar een wedstrijd. Het was de, voor V.V. Eenrum altijd zeer belangrijke, plaatselijke derby tegen V.V. Kloosterburen.

De ingrediënten die gebruikt werden om deze video viral te laten gaan waren dus de volgende:

  1. Doe iets wat nog nooit gedaan is. Zoals het filmen van een voetbalwedstrijd met een headcam.
  2. Maak gebruik van de mogelijkheden. Ken je mensen die handig zijn met camera’s, vraag ze om hulp.
  3. Probeer emotie op te roepen. V.V. Eenrum en V.V. Kloosterburen zijn al jaren concurrenten van elkaar, en de wedstrijden zijn, op elk niveau, zeer beladen. Er gebeurt dus altijd wat. Met het kiezen van deze wedstrijd was spektakel gegarandeerd.
  4. Zorg voor een onverwachte twist. In dit geval hadden we geluk dat we achter stonden en de wedstrijd vlak voor tijd ombogen in winst. Dat was niet te plannen, maar er zijn manieren om dat zelf te doen.

De beelden die geschoten zijn met de camera op het hoofd van de keeper zijn nog altijd mooi om terug te zien, ook al gaat het hier om een amateurwedstrijd. Het lijkt daadwerkelijk alsof je zelf op het veld staat. Dit kennen we van wintersporten of BMX-ers, maar in het voetbal is dit nog een zeldzaamheid. De reacties stroomden binnen. De film, of een fragment ervan, werd op meerdere websites gedeeld, en het werd zelfs getoond tijdens het nieuws op RTV Noord. In totaal is de film nu zo’n 2000 keer bekeken, wat niet gek is voor een tweede elftal, toen uitkomend in de zesde klasse. De film werd geüpload op 24 maart 2014 en via de sociale media analyse tool Coosto is te zien dat er in korte tijd meer over V.V. Eenrum gesproken werd op sociale media.

MarkDijkstra1

V.V. Eenrum had een paar maanden later op een andere manier nog een video die viral ging. Het fragmentje zelf is niet makkelijk terug te vinden, maar het zit in dit filmverslag, vanaf seconde zeven. Dit afstandsschot is één van die voorbeelden waarbij je van geluk mag spreken dat je een camera bij je hebt. Dit kun je niet plannen. Met behulp van Coosto is ook hier terug te vinden dat er de dagen na het uploaden van dit filmpje op 7 september 2014 meer gesproken werd over V.V. Eenrum.

MarkDijkstra2

Het blijkt dat het dus wel degelijk mogelijk is om een viral video in de sport te maken. Het begint bij het maken van interessante, mooie of unieke content. Het wordt steeds laagrempeliger om met Drones of GoPro’s waanzinnige content te schieten. Zelfs relatief kleine evenementen kunnen tegenwoordig met zeer professionele aftermovies komen. Om een video die echt viraal gaat te creëren, is er wat meer geluk nodig. Zo moet je net een uniek moment filmen, of moet de traditionele media het oppikken en verspreiden om het tipping point te bereiken. Ook voor kleinere sporten en sportorganisaties met kleine budgetten liggen hier kansen om een grotere groep mensen te bereiken. Maar uiteindelijk blijkt ook hier dat als het idee door een groot merk wordt opgepakt, de kracht wellicht nog groter is. Zo wist Nike met de ‘Take it to the next level’ video, geregisseerd door Guy Ritchie, een miljoenpubliek te bereiken. In de basis is de video vergelijkbaar met de v.v. Eenrum viral.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *