Vloggen ook voor professionals in de sport?

YouTube is een platform waar video’s kunnen worden gedeeld en bekeken. Dit gaat van grappige home video’s tot en met de reclames die multinationals als Nike en Adidas maken. Ook kent iedereen wel de verhalen dat er YouTube accounts zijn waarvan de, vaak piepjonge, eigenaar serieus geld weet te verdienen. Kijkend naar Nederland is Enzo Knol de bekendste en grootste vlogger. Hij heeft vorig jaar aan zijn filmpjes meer dan 350.000 euro netto overgehouden. De aller bekendste en best verdienende vlogger is PewDiePie uit Zweden. PewDiePie maakt video logs en laat hij zien hoe hij games speelt. Zijn kanaal kent bij 30 miljoen abonnees en is daarmee de meest gevolgde YouTube gebruiker. Naar schatting verdiend hij per jaar tussen de 3 en 4 miljoen dollar. Echter zijn de exacte bedragen niet bekend. Ook geeft PewDiePie zelf aan dat het niet uitmaakt wat hij verdiend, hij zal altijd zichzelf blijven en geld geen hoofdrol in zijn leven laten zijn. Kunnen vloggers na de wereld van mode, film, games en beauty ook de sportwereld veroveren?

Volgers krijgen
Maar hoe werkt dit geld verdienen via YouTube? Om die vraag te beantwoorden moet eerst de vraag worden gesteld “Waarmee mag je geld verdienen?”. Strikt juridisch gezien is het alleen toegestaan om geld te verdienen met content waarvan je zelf alle bijhorende commerciële gebruiksrechten hebt. Dit houdt in dat je de content van je video’s zelf volledig moet hebben gemaakt. Tevens als er muziek word gebruikt moet je kunnen bewijzen dat de eigenaar van die muziek jou toestemming heeft gegeven. Echter is de handhaving van deze regels niet altijd even strikt.

Het is zaak om de vlogs op vaste regelmatige momenten uit te brengen

Daarnaast hebben vloggers een bepaalde strategie om via YouTube hun boterham te kunnen verdienen. Voordat er zes cijfer bedragen worden verdiend zoals FPSRussia en Epicmealtime heb je miljoenen abonnees nodig. Maar hoe creëer je volgers? Veel mensen die starten met vloggen op YouTube maken wat content en beginnen op onregelmatige basis met delen. Dit werkt echter niet goed. Je zult als vlogger daadwerkelijk een duidelijk thema en een plan moeten hebben. Het begint met het maken van een video die de aandacht trekt. Iets wat je nog nooit hebt gezien. Hierbij moet een goede titel worden bedacht die veel populaire zoekwoorden bevat. Hierna is het zaak om de vlogs op vaste regelmatige momenten uit te brengen. Hierbij moeten ook de juiste tags worden gebruikt. Ook moet er worden gecommuniceerd worden met de abonnees om ze zo speciaal te laten voelen, dus als mensen reageren hier wel op ingaan. Vaak zoeken ze naar advies en het wordt altijd gewaardeerd als dit daadwerkelijk word gegeven. YouTube is meer dan een videoportal, het is daadwerkelijk een sociaal medium.

Promotie
Vervolgens is het zaak om jouw kanaal te promoten richting de doelgroep. Neem bijvoorbeeld STEVE-O. Wie kent hem niet? De doorgedraaide man van Jackass die naast tijgers in een boom heeft gezeten en iedereen voor de grap in zijn ballen laat trappen. STEVO-O is vorig jaar begonnen aan YouTube en heeft zijn promotie als volgt aangepakt. Zoals hierboven al werd genoemd heeft hij content gemaakt wat anders was dan wat er al was. Je moest er haast wel op klikken omdat je het moest zien. Hiernaast is hij gaan samenwerken met andere vloggers zoals VitalyzdTV en The Dudesons. Door op deze kanalen te verschijnen en hun abonnees te attenderen op zijn kanaal zullen die miljoenen mensen zijn kanaal bekijken. En door hier vaste content aan toe te voegen bleven de mensen kijken, waardoor het geld begint te stromen.

Geld verdienen met YouTube is alleen mogelijk als er advertenties voor je filmpjes getoond worden

Daarom zie je ook vaak dat er van video’s een part 1 en part 2 is. Hierdoor krijgen de vloggers meer views en subscribers. Maar nu de hamvraag. Hoe worden deze personen allemaal betaald? Geld verdienen met YouTube is alleen mogelijk als er advertenties voor je filmpjes getoond worden, je zal deze functie in je account aan moeten zetten. Hoe doe je dit? Heel simpel, je gaat naar de functies pagina van je YouTube account en zet de functie “inkomsten genereren” aan.
YouTube zal vervolgens jouw filmpjes keuren, ze kijken of er geen onacceptabele inhoud getoond wordt of rechten geschonden worden. Als de YouTube filmpjes goedgekeurd zijn, zullen er voortaan voordat je filmpjes beginnen advertenties afgespeeld worden. Het verschilt per advertentie hoeveel geld je per klik verdient. De meeste bedragen liggen tussen de 5 cent en 1 euro per klik. Stel dat je 1000 views per dag hebt, en dan 100 kliks van 25 cent. Dan heb je al 25 euro per dag (750 euro per maand). Natuurlijk is dit van veel factoren afhankelijk.

Professional op YouTube?
Dan moet je door een selectie van YouTube heen, waar je aan de volgende voorwaarden moet voldoen:
– Je maakt originele video’s (niet video’s van: Hallo, ik wil even mijn gevoelens kwijt)
– Er zijn geen copyrights van andere mensen op uw video’s
– De inhoud is 100% van jou (niet met andere mensen geld delen)
– Je upload frequent (één tot een paar keer per week)

Hoewel de meeste populaire mainstream vloggers zich richten op thema’s als gekke/grappige filmpjes, make-up tips, modetips, recensies van video games, etc. zijn er wel degelijk ook mogelijkheden voor professionals op dit platform. Met name in de hoek van de lifestyle sporten zie je vloggers die het goed doen. Zij nemen je mee in de specifieke cultuur of laten video’s zien van nieuwe tricks die je zou kunnen proberen. Ook in de gezonde leefstijl hoek liggen kansen voor vloggers als het gaat om gezonde voeding in combinatie met bewegen, of juist een focus op specifieke workouts in combinatie met een bepaalde uitstraling. Ook al erg groot op YouTube zijn de e-sports, waarbij professionele gemers hun kunsten vertonen voor een groot publiek. Het wachten is echter op de video-analyst, sportwetenschapper, marketingadviseur, event-resensist andere sportprofessionals die op een leuke en authentieke manier weten door te breken op YouTube. Als een groep jongelui die korte voetbalmomenten delen via Twitter, Instagram en Facebook (@433) lukt om miljoenen volgers te binden en te boeien, waarom zou een inhoudelijk sterke professional dat dan niet kunnen? Laten we een voorbeeld nemen aan de 26-jarige Physics Girl die wetenschap leuk en toegankelijk maakt voor een publiek van maar liefst 4,5 miljoen volgers. Wie wordt de eerste succesvolle sportvlogger?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail
Comments
  1. h.w.slender@pl.hanze.nl'2 jaar ago

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *