Humor als motor op sociale media

Humor sociale media 2

Lachen. Wie vindt het niet leuk? Veel mensen zullen deze vraag positief beantwoorden. Sociale media worden een steeds groter onderdeel in ons dagelijks leven. Daardoor worden ze door bedrijven en overheden ook steeds serieuzer benaderd. Bedrijven en andere insitituties plaatsen vaak berichten met een serieus onderwerp of reageren ook op berichten van klanten/geïnteresseerden met een serieuze ondertoon. Sociale media zijn volwassen aan het worden. Ook voor een sportprofessional of sportorganisatie is het belangrijk om professioneel over te komen via de sociale media. Maar wil dit zeggen dat het altijd zo serieus moet? Zouden humor en professionaliteit op sociale media niet gewoon hand in hand kunnen gaan? Klanten of geïnteresseerden die met een glimlach een bericht lezen, zullen eerder reageren en het bedrijf of organisatie meer gaan waarderen. Maar hoe doe je dit?

Er zijn ontzettend veel marketing strategieën die gebruikt worden bij het plaatsen van berichten op sociale media. Eén effectieve strategie daarvan is het gebruik van humor. Klanten zien een organisatie vaak als iets formeels en afstandelijk, maar met het gebruik van humor kunnen deze klanten ook zien dat het maar ‘gewoon’ mensen zijn. Daarnaast zorgt het gebruik van humor ook voor het grijpen van aandacht. Het laat een bedrijf of organisatie opvallen in de menigte en onderscheidt hen van de concurrenten.

Klanten zien een organisatie vaak als iets formeels en afstandelijk, maar met het gebruik van humor kunnen deze klanten ook zien dat het maar ‘gewoon’ mensen zijn

Een bedrijf of organisatie is vooral genoodzaakt om als eerst te kijken of het gebruik van humor past bij het merk wat ze uitstralen. Als het merk zich leent voor het gebruik van humor zal een bedrijf of organisatie moeten werken aan de ontwikkeling van ‘merk voice’, simpelweg geef uw bedrijf of organisatie een stem! De vorm waar het meest voor gekozen wordt is; grappig zijn, maar toch behulpzaam. Op deze manier zal worden beslist wat de toon is van de berichten die geplaatst worden of de reacties die gegeven worden op klanten.

Reageren met humor op berichten van klanten en geïnteresseerden zorgt vaak voor meer waardering voor het merk. Het is dus niet altijd nodig om als organisatie content te plaatsen met een humoristische ondertoon. Een voorbeeld hiervan is FC Dordrecht, die vorig seizoen nog in de eredivisie actief was. Zij weten content te plaatsen en te reageren op mensen waarbij humor de boventoon voert. Hieronder staat de gevatte reactie weergegeven op Hans Nijland, directeur FC Groningen.

Twitter FC Dordrecht

Veel sportorganisaties kunnen wat dat betreft een voorbeeld nemen aan FC Dordrecht met betrekking tot het plaatsen van berichten of op het reageren van berichten van klanten of geïnteresseerden. Ook in de Champions League was er een opmerkelijk geval tussen het Twitterverkeer van Manchester City en AS Roma. Deze twee ploegen troffen elkaar in oktober 2014 en hierbij verzond @MCFC de volgende tweet: ‘We kijken ernaar uit om @OfficialASRoma en een legendarische speler als Totti te ontvangen. Hij heeft nog nooit in Engeland gescoord toch?’. Het antwoord vanuit Rome: ‘Klopt @MCFC onze aanvoerder heeft nog nooit gescoord in Engeland. Maar voor alles is er een eerste keer’.

En zo geschiedde, Francesco Totti zette in Manchester de 1-1 eindstand op het bord. Hierdoor gingen beide clubs na de wedstrijd op Twitter nog even door. ‘Bedankt voor jullie gastvrijheid @MCFC. Wij kijken ernaar uit om jullie in Rome te mogen ontvangen. Jullie hebben nog nooit een wedstrijd op Italiaanse bodem gewonnen toch?’. Het antwoord van Manchester City was snel en gevat. ‘Dat klopt. Maar zoals jullie weten @OfficialASRoma is er voor alles een eerste keer!’. Dit bericht werd ontzettend vaak gedeeld op Twitter en was ook het onderwerp van gesprek die avond op Facebook.

Humor kan leiden tot meer exposure en engagement met de doelgroep

Voor een sportprofessional of sportorganisatie is het moeilijker om meer omzet te genereren aan de hand van het gebruiken van humor op social media. Er staan geen producten of diensten centraal. Wel zorgt een humoristisch bericht of reactie ervoor dat hetgeen veel gedeeld zal worden. Veel delen leidt tot veel exposure. Dit betekent niet dat bijvoorbeeld de verkoop omhoog schiet, maar wel dat mensen een geweldige connectie opbouwen met de vereniging of sportprofessional en loyaliteit richting de vereniging of sportprofessional laat groeien. Via de social media analyse tool Coosto valt het op dat er in een korte tijd veel gesproken wordt over FC Dordrecht in reactie op Hans Nijland. Voor een organisatie zorgt het gebruik van humor in content dus voor meer engagement met haar klanten, supporters of geïnteresseerden.

Twitter FC Dordrecht2.jpg

In de wereld van social media is humor een krachtige, effectieve tool. Gebruik hem dan ook vooral! Maar pas wel op dat je het niet overdrijft, je moet de eigen organisatie wel serieus nemen, maar niet te serieus. Op Frankwatching staan nog enkele do’s and don’ts als het gaat om humor en sociale media. Probeer de wereld aan het lachen te maken en u vergroot de waarde van uw merk en onderscheidt u van uw concurrenten!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *