Maakt transitie in de sport de klant koning?

Bootcamp

De sportwereld verkeerd in een staat van transitie. Steeds meer mensen sporten via een andere manier dan de traditionele sportvereniging. De sportbonden moeten zich heroriënteren op wat hun rol is. Vertegenwoordiger van de verenigingen? Of aanjager van de sport in alle verschijningsvormen? Transitie in de sport is onder de aandacht gekomen door het NOC*NSF en het ministerie van VWS. Het doel is om sport meer onder de aandacht te krijgen bij de sportconsumenten. De onderwerpen die de aandacht hebben bij de transitie in de sport is om het sportlandschap effectiever en efficiënter in te richten. Het besparen van kosten, maar ook het vergroten van de aantrekkingskracht. Transitie = verandering. Iets wat natuurlijk niet altijd bij iedereen in de smaak valt.

Klant is koning
Steeds meer mensen maken gebruik van commercieel sportaanbod zoals in de fitnessbranche of outdoorbranche. Ook sporten steeds meer mensen ongeorganiseerd (lopen, fietsen, wandelen, zwemmen) of doen mee aan sportevenementen. De sportmarkt verandert. Sportorganisaties hebben hier een grote en belangrijke rol in. Zijn bonden in staat zich aan te passen aan de nieuwe wensen en verwachtingen van hun beoefenaars? Zijn bonden in staat om met een aangepast aanbod te komen voor specifieke doelgroepen? Denk aan de KNVB en de aanpassingen in de regels voor 45+ voetbal. Maar zijn verenigingen ook in staat zich aan te passen aan de wensen van haar leden die zich steeds vaker als kritische sportconsument opstellen? Want de klant is immers namelijk altijd koning! Toch..?

Is de klant wel overal koning? Moet de klant zich wel overal de koning voelen?

Naar mijn mening is de klant altijd koning. Klanten zijn een bron van inkomsten tot op een zekere hoogte. De klant moet waar voor zijn geld krijgen. Neem BasicFit als voorbeeld. Basic fit is een fitness instelling waar de klant weinig aandacht van medewerkers krijgt, tegen betaling kan dit overigens wel. BasicFit doet dit heel praktisch. Mensen hoeven niet meer te betalen dan dat nodig is. Willen ze extra service? Dan komt er een extra bijdrage bij per maand. Op deze manier wordt de klant gezien als koning en kunnen zij zelf de touwtjes in handen houden bij het gene wat zij graag willen doen, namelijk hun sport op hun eigen manier beoefenen.

Basic Fit

Mensen zijn van nature niet gewend aan veranderingen, het is daarom een hele uitdaging voor sportorganisaties om hier goed op in te spelen. Iedere klant heeft een eigen mening wat zorgt voor hele uiteenlopende gevolgen bij de desbetreffende veranderingen. Bij sommige organisaties is de klant geen koning. Het draait dan bij kleine verenigingen vaak vooral om het bestaansrecht i.p.v. het consumeren van de klant. Zo worden bij steeds meer clubs leden verplicht tot het doen van vrijwilligerswerk, om zo het bestaansrecht van de vereniging overeind te houden. Op deze manier omgaan met leden zou logischer wijs kunnen leiden tot een daling in de ledenaantallen. Ledenbehoud is wellicht de grootste uitdaging voor sportverenigingen in de huidige transitie in de sportmarkt.

Sociale media
Bij mij in de omgeving zijn kleine verenigingen bezig met het bestaansrecht te behouden en niet zo zeer met wat er gebeurt in hun omgeving en de wensen van de veeleisende bevolking. Het betalen van de maandelijkse contributie wordt gezien als normaal. Maar ook dit is volgens 8 op de 10 leden niet normaal bij de lokale voetbalvereniging waar ik onderzoek deed. De reden? De leden willen waar voor hun geld en dit krijgen ze niet. Een groot aantal van deze leden zeggen het lidmaatschap op om deze reden. Dit bleek uit verschillende interviews afgenomen bij deze club. Het creëren van de toegevoegde waarde is dan ook van groot belang.

Omdat de klant zich dan tegenwoordig geen koning meer voelt, stapt een deel van de leden op. Deze leden zoeken een sport waar er wel veranderingen doorgevoerd worden. Het minste wat een vereniging/club of bedrijf kan overkomen is dat er slechte recensies over het internet gaan. Op dit moment worden er vele recensies op bijvoorbeeld Facebook gezet.Maar veel sportverenigingen weten hier nog niet goed op in te spelen.

Deze recensies worden dan ook in groten getale gedeeld wat zorgt voor een enorm groot bereik. Neem hier als voorbeeld de dodelijke afloop van zinloos geweld bij de voetbalclub ‘SC Buitenboys’ in Almere. In 2012 werd de scheidsrechter Richard Nieuwenhuizen mishandeld door de uitploeg. Dit voorval heeft dan ook een enorme impact gehad op de sport in heel Nederland. Het is ontzettend veel in het nieuws gekomen, gedeeld via de sociale media en als onderwerp van gesprek tijdens bestuursvergaderingen. Er zijn steunbetuigingen op Facebook gezet, het nieuwsbericht is meer dan 5 miljoen keer gedeeld. Na deze gebeurtenis is er een campagne opgezet. ‘Zonder respect, geen voetbal’. Deze gebeurtenissen heeft dus voor heel veel ophef gezorgd, heeft de uitploeg in een ‘kwaad daglicht’ gezet en veel mensen hebben de thuisploeg gesteund. De impact van gebeurtenissen binnen de club kunnen door de sociale media nog verder worden uitvergroot.

Zonder respect geen voetbal

Het zoeken naar een nieuwe manier van werken is voor sportorganisaties dan ook van groot belang. De monopolie positie die de sportbonden en- verenigingen altijd hebben gehad, ‘bezitten’ de sport niet meer. Clubs moeten meer rekening houden met de wensen en behoeften en verschillende meningen van de leden. Daarnaast moeten ze beter naar de omgeving kijken om het eigen bestaansrecht te kunnen behouden. Het speelveld is aan het veranderen. Het aanpassen van de diensten, zoeken naar een nieuwe vorm van inspraak van leden, flexibele lidmaatschappen en beter gebruik maken van moderne communicatiemiddelen horen hier zeker bij.

Het creëren van de toegevoegde waarde is van groot belang

Hoe de sportbonden en sportverenigingen de transitie in de sport gaan overleven is natuurlijk nog een groot vraagteken. Duidelijk is dat zij zich wellicht kunnen laten inspireren door commerciële sportaanbieders die het goede voorbeeld geven. De manier waarop veel loopgroepjes en bootcamp clubs de sociale media benutten kunnen als voorbeeld dienen voor veel verenigingen. Het wordt tijd dat de traditionele sport de regie in handen gaat nemen en zelf gaan veranderen. Voor het te laat is.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *