SportXfactor symposium vol beleving

sportxfactor-825x368Het creëren van een belevenis, de theorie van Pine & Gilmore is vrij eenvoudig, maar om het daadwerkelijk te realiseren is minder eenvoudig. Zo begon dagvoorzitter Hans Slender (bestuurslid AlumniSM) het symposium. Doel van de middag was om geïnspireerd te raken van de vele rake voorbeelden van de beleveniseconomie die de sport de afgelopen jaren gecreëerd heeft, maar ook om zelf na te denken en in gesprek te gaan over de toepassing van deze ideeën in het eigen werk. Hans Slender sloot zijn introductie af met een compilatievideo van Red Bull, die als geen ander belevenisvolle events weten neer te zetten.

In een kort welkomstwoord van SGM teamleider Kris Tuinier werd duidelijk dat de opleiding de afgelopen drie á vier jaar een enorme metamorfose heeft doorgemaakt. Niet alleen is door toegenomen studentenaantallen de schaal van de opleiding toegenomen. De grootste verandering is de ontwikkeling van onderwijsinstelling naar kennisinstelling. Hierbij wil SGM steeds meer samen met de praktijk kennis ontwikkelen om het vakgebied te ontwikkelen. Symposia als deze, waar docenten, studenten en alumni uit de praktijk elkaar kunnen ontmoeten, kunnen daar een belangrijke bijdrage aan leveren.

SportXfactor F01

Keynotes
Binnen het inhoudelijk programma werd afgetrapt door Jorik Tilstra, alumnus van SGM en sportmarketeer bij Triple Double. Hij nam ons mee in de wereld van de sportmarketing en trapte af met de nieuwste campagne die op deze vrijdag af getrapt werd. Het ging om een casus van de KNWU op zoek naar een stoerder imago. De turnmannen speelden in de nieuwe klip van rockband Kensington en zouden deze avond ook te gast zijn bij The Voice of Holland. Het project “Let’s Rock to Rio” wordt verder online geactiveerd. Turners als stoere kerels om nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Zowel offline ‘enhance fan experience’ als online ‘enrich sport experience’ activeren

In Tilstra’s werk speelt het neerzetten van beleving een grote rol. Er moet een goede match zijn tussen de sport en de betrokken stakeholders en dit moet zowel offline ‘enhance fan experience’ als online ‘enrich sport experience’ geactiveerd worden. Hierbij kan locatie een rol spelen, zoals een schaaktoernooi van schaakmeesters tussen de grootmeesters van het Rijksmuseum. Ook speelt amusementswaarde een grote rol. In de VS doen nu al 5x meer mensen mee aan ‘funruns’ zoals de Color Run of Mudmasters, dan aan reguliere loopevenementen. Dat amusement en fun aanslaat is ook te zien in de evenementen van Red Bull. Ten slotte ging Tilstra in op de kansen van het verbinden van online en offline, zoals hij in de casus van Timex heeft laten zien. Maar ook het Connected Stadium, waar PSV al mee experimenteert, zal in Nederland groot worden. Al met al een inspirerend inkijkje in de ontwikkelingen die zich voordoen in de sportmarketing.

Vervolgens was het de beurt aan Niels Cannegieter van Thinc ahead. Het publiek was meteen onder de indruk van zijn prezi, een cartoon met eigen stadion, waarmee hij ons meenam in zijn werk. Cannegieter probeert met zijn bureau sportevenementen op een hoger niveau te brengen. Hierbij gaat hij uit van een aantal eenvoudige principes: 1) methodische en herkenbare aanpak, 2) financieel verantwoord en 3) het creëren van een legacy. Een goed evenement laat altijd wat achter. Dit kan zijn qua accommodatie, maar ook qua imago van de sport of juist op sociaal vlak.

Een goed evenement laat altijd wat achter

Cannegieter nam ons mee in zijn aanpak, waarmee een totaalbeleving gecreëerd wordt. Hij gelooft niet dat het altijd gekker en extremer moet om de aandacht van mensen vast te houden. “De Coolste Baan was een succes door het totaalconcept, niet alleen door de locatie. Juist in combinatie met een authentieke beleving, inclusief koek en zopie, is laten zien dat een 10 kilometer in deze tijd nog steeds kan boeien”. Een mooie casus uit zijn presentatie was Bavaria City Racing in Dublin, waar de Formule 1 teruggebracht werd naar een land waar de sport weliswaar enorm populair is, maar waar al ongeveer vijftig jaar geen race had plaatsgevonden.

SportXfactor F02Thematafels
Genoeg stof om na te praten in de pauze. Vervolgens ging de groep in vier thematafels uiteen. Bij Peter Velthuis kregen de deelnemers een inkijkje in het zeer bijzonde evenement Tocht om de Noord. Dit wandelevenement zet een zeer authentieke Groningse belevenis neer. Daarbij is het bijzonder dat het van onderaf georganiseerd wordt. Elk dorp waar door gewandeld (letterlijk, vaak voordeur in en achterdeur weer uit) krijgt de kans om zelf een programma voor de wandelaars samen te stellen. Hierbij worden alle zintuigen geprikkeld: zien, horen, voelen, ruiken en proeven.

Bij de Tocht om de Noord worden alle zintuigen geprikkeld: zien, horen, voelen, ruiken en proeven

Bij Hans Slender (Hanzehogeschool) stond het thema sociale media centraal. Sociale media maken het mogelijk om de offline sportbeleving te verlengen en verdiepen online. Hierbij is het belangrijk om echt van de mensen uit te gaan om het ook sociaal te houden, het is niet een volgende promotie instrument. Aanwezigen deelden hun eigen ervaringen en best practices, wat tot interessante inzichten leidde.

SportXfactor F13Met Immo Dijkma (Ontwerpfabriek) mochten de deelnemers meteen aan de slag. Design thinking was het thema, een methodiek waarbij op actieve wijze aan nieuwe concepten en producten gewerkt kan worden. De deelnemers bogen zich in dit geval over het thema sportsponsoring en gingen creatief aan de slag met het bouwen van een prototype. Design thinking blijkt een erg inspirerende methodiek die veel stof tot napraten leverde.

De laatste tafel werd geleid door Michelle Mencke (NeVoBo). Afgelopen jaar studeerde zij af bij SGM met een onderzoek voor TIG Sport. Daarbij was zij betrokken bij het WK Beachvolleybal dat komend jaar gaat plaatsvinden. Inmiddels werkt zij vanuit de volleybalbond aan hetzelfde evenement. Het evenement is veelbelovend vanwege de unieke locaties (Hofvijver Den Haag, SS Rotterdam, Dam in Amsterdam en Markt in Apeldoorn), maar ook vanwege het totaalconcept met het grootse breedtesport side-event programma ooit.

Afsluiting
Aan het einde kwamen alle sprekers nog even naar voren om de laatste vragen te beantwoorden die nog leefden bij de bezoekers. Onder het genot van ene hapje en drankje werd er nog een tijdje nagepraat. Met een mix van ondernemers, marketeers, event managers, beleidsmedewerkers, maar ook leefstijladviseurs leverde dit interessante gesprekken op. Mooi om te zien was dat hoewel ieder zo zijn eigen werk heeft, de belevenis neerzetten altijd een belangrijk onderdeel vormt. Eigenlijk was de conclusie van de middag heel eenvoudig: wat hebben we toch een mooi vak!

Bekijk de foto’s van het symposium op de Facebook pagina van de Alumnivereniging.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *