Verslag kennisbijeenkomst ‘crowdfunding voor eventmanagers’

crowdfunding_de-hype-voorbijWoensdag 22 oktober organiseerden Mieke Zijl (namens KennisCentrum Events Drenthe) en Hans Slender (namens Sportplein Groningen) gezamenlijk een kennisbijeenkomst over crowdfunding voor sportevenementen. Het programma vond plaats bij het TT Circuit in Assen en werd verzorgt door corwdfuncing expert Ronald Kleverlaan. Kleverlaan is een van de bekendste crowdfunding experts in Nederland. Naast lezingen en adviestrajecten adviseert Kleverlaan ook de Europese Commissie op het gebied van crowdfunding binnen het Horizon 2020 programma. Zowel theoretisch als qua praktische voorbeelden was het een erg inspirerende avond. Hieronder een samenvatting van de inhoud.

Crowdfunding
Crowdfunding is een praktische manier om geld op te halen bij individuen. Eeuwenlang was financiering regelen binnen het eigen netwerk de manier om projecten van de grond te krijgen. Zo liet Mozart liefhebbers van zijn muziek geld doneren om een uitvoering van de grond te krijgen, waarbij de funders vervolgens bij de uitvoering aanwezig mochten zijn. Deze donateurs werden uiteindelijk ook genoemd in de partituur. Zo heeft Pulitzer rond 1885, via de New Yorkse kranten, lezers laten doneren, tegen kleine tegenprestaties, om een sokkel voor het Vrijheidsbeeld te financieren. De lezers deden dit veelal in ruil voor een miniatuur Vrijheidsbeeld. Ook in Nederland kennen wij een rijke traditie op het gebied van crowdfunding. Feitelijk zijn wij het enige land dat ooit Olympische Spelen hebben georganiseerd die door middel van crowdfunding gefinancierd werden.

Met name dankzij de nieuwe communicatiemogelijkheden en sociale media is crowdfunding erg populair

Tegenwoordig is crowdfunding weer helemaal terug, met name dankzij de nieuwe communicatiemogelijkheden en sociale media. Moderne crowdfunding is begonnen met de band Marillion die internet en sociale media gingen gebruiken om geld in de te zamelen om hun concerttour te financieren. Omdat er nogal wat haken en ogen aan crowdfunding zitten, is er behoefte ontstaan aan ondersteuning. Hier zijn crowdfunding platformen op ingesprongen. Zo was er het Nederlandse SellaBand voor muziek. Voor creatieve projecten is er Kickstarter, waarbij in totaal al 1,3 miljard is opgehaald (7 miljoen donateurs). Op dit soort platformen wordt er altijd een tegenprestatie geleverd.

Waarom?
Crowdfunding is een techniek om individuen te betrekken bij projecten. Meest voorkomende reden is het samen mogelijk maken van het project. Voor veel deelnemers is dit belangrijker dan bijvoorbeeld het rendement. Opvallend is dat kleine projecten vaker succesvol zijn omdat dan de betrokkenheid hoog is en iedereen elkaar kent. Voor 90% van de projecten gaat het om kleine projecten van minder dan € 20.000. Crowdfunding is dan ook geen eenvoudige goudmijn, het is een hoop werk om de mensen daadwerkelijk bij jouw project te betrekken. Maar als dit lukt, dan kan het enorm van waarde zijn.

Voor veel deelnemers is samen een project mogelijk maken belangrijker dan het rendement

Donateurs willen graag betrokken worden, maar zij willen er ook wat voor terug (return on involvement). Dit kan een sociale, materiële of financiële tegenprestatie zijn. Bij een sociale tegenprestatie, zoals een fan van Belkin die de doorstart van de wielerploeg steunt, is er sprake van een donatie. Met name het goede gevoel is de tegenprestatie, al staan er soms wel kleine prijzen tegenover. Als je financiert in de ontwikkeling van een product of dienst (boek, cd, gadget, symposium), dan is de materiële tegenprestatie het product/dienst die je uiteindelijk ontvangt. Een financiële tegenprestatie is mogelijk wanneer er geïnvesteerd wordt in iets wat op termijn geld gaat opleveren. Denk aan crowdfunding van zonnepanelen van een sportkantine, waar de investeerders dan een deel van de rente ontvangen.

De tegenprestatie kan ook een deel zijn van de donatie. Bijvoorbeeld voor 50% van de inleg krijgen mensen een tegenprestatie. Hierdoor kan er ook wat overblijven voor de organisatie van een evenement. Wel blijkt vaak dat juist een goede tegenprestatie er voor zorgt dat mensen bereid zijn meer te gaan investeren dan als er sprake is van enkel een donatie. Een goed voorbeeld van een pakkende tegenprestatie zijn de Twitflicks van regisseur Eddy Terstall.

Voorwaarden succesvol crowdfunding project
Een goed crowdfunding project is nog niet eenvoudig op te zetten. Het kost tijd en energie, maar ook een goed doordacht plan. Kleverlaan adviseert om binnen het project aan zeven voorwaarden te voldoen:
1. Duidelijk en concreet doel
2. Urgentie: binnen een bepaalde periode moet er een succes zijn om…
3. Ken je doelgroep en maak ze blij
4. Betrek je publiek
5. Communicatieplan
6. Onderschat het niet
7. Crowdfunding team

In de communicatie is het belangrijk om eerst het lokale eigen netwerk aan te spreken en pas later media-aandacht te gaan zoeken. Daardoor weet je dat mensen die er meer anoniem instappen vertrouwen krijgen, omdat er al een groep is die mee doet. De communicatie moet je dus langzaam opbouwen. Verder moet je goed nadenken over de rolverdeling binnen het project. Wie is de projectleider die voor de structuur zorgt? Wie is het gezicht naar buiten van de campagne? Wie doet de marketing? En wie zorgt er voor de uitvoering en logistiek, ook van de tegenprestaties?

In de communicatie is het belangrijk om eerst het lokale eigen netwerk aan te spreken en pas later media-aandacht te gaan zoeken

Waarde
De waarde van crowdfunding is groter dan alleen financiering van het project. Het heeft vaak verschillende positieve neveneffecten die van waarde zijn voor het project:

1. Draagvlak
De marathon de Groene van Amsterdam is niet alleen uniek door de manier van financieren. Waar veel bewoners normaal gesproken niet zitten te wachten op de overlast en afzettingen die een marathon met zich meebrengen, heeft deze marathon enorm veel draagvlak gecreëerd doordat het met crowdfunding lokaal gesteund werd. Zelfs het stadsdeel en lokaal actieve natuurorganisaties zijn achter het initiatief gaan staan.

2. Marketing
In Rotterdam wilden een groep burgers graag een voetgangersbrug realiseren bij het Hofplein om dit deel van het centrum een impuls te geven. Door crowdfunding ging het allemaal lopen, maar dit leverde zoveel reclame op dat de Luchtsingel zelfs een prijs voor burgerinitiatief won. Van het prijzengeld kon de brug versneld gerealiseerd worden.

3. Klantenbinding
Engelse voetbalclub Portsmouth had veel financiële problemen. Zij wilden de groep graag weer dicht bij de mensen brengen, onder meer door een sportcomplex in het centrum van de stad. Financiering werd mogelijk door crowdfunding, maar met de #FanFunding en #MakeItHappen werd de binding met en tussen de supporters ook nog een stuk sterker.

4. Marktonderzoek
Normaal gesproken zou je uitgebreid marktonderzoek doen voordat je een nieuw online platform zou oprichten voor kwaliteitsjournalistiek. De Correspondent ontdekte door crowdfunding direct of er markt voor was, financierde de start-up en had meteen de eerste 18.000 abonnees.

5. Additionele financiering om andere financiers enthousiast te krijgen
De supportersvereniging Dran bij De Graafschap bedacht een crowdfunding concept toen de club zonder shirtsponsor kwam te zitten. Voor 19 euro konden supporters een plekje op het shirt kopen. Niet alleen supporters werden enthousiast, maar ook andere geldschieters. Uiteindelijk was deze actie een belangrijke aanjager voor de sponsoring bij de club.

Niet eenvoudig
Onderschat de praktische kant van crowdfunding echter niet. Er zijn veel juridische haken en ogen. Het geld moet binnenkomen, contracten moeten goed zijn, financiering is inkomen en dus moet het belastingtechnisch kloppen. Laat je hier in adviseren of maak gebruik van een crowdsourcing platform. Bij het doel om €50.000 of meer te ophalen is wellicht een optie om een eigen platform op zetten, daaronder is het verstandig om bestaande platformen te gebruiken. Inmiddels zijn er een kleine 100 verschillende crowdfunding platformen in Nederland. Speciaal voor evenementen is er het platform sproutfund.

[slideshare id=40630741&w=600&h=150&style=border: 1px solid #CCC; border-width: 1px; margin-bottom: 5px; max-width: 100%;&sc=no]

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *