Brancherapport sportevenementen in Nederland gratis te downloaden

Sportevenementen in Nederland

Afgelopen najaar kwam het Mulier Instituut voor het eerst met een brancherapport ‘Sportevenementen in Nederland’. Tot op heden was er weinig bekend over de omvang en structuur van de sportevenementen sector in Nederland. Om meer begrip te krijgen over het functioneren van deze groeiende sportsector heeft het Mulier Instituut samen met een netwerk aan onderzoekers die brancherapport samengesteld.

Onderzoeker van het lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap Hans Slender heeft een bijdrage geleverd aan dit onderzoeksproject. “In hoofdstuk 9 hebben wij een grote multiple case study uitgevoerd om te achterhalen in hoeverre het nastreven van maatschappelijke thema’s en het evalueren hiervan belangrijker wordt. Dit was een groot project waarbij honderden secundaire bronnen zijn bekeken en tientallen interviews hebben plaats gevonden bij meer dan 30 evenementen. Opvallend is dat dezelfde maatschappelijke thema’s over de laatste 10-15 jaar belangrijk blijven; economische impact, sportstimulering, regiomarketing. Wel valt op dat er steeds meer onderbouwing gezocht wordt om de investering in de sportevenementen te kunnen legitimeren.”

Opvallend is dat dezelfde maatschappelijke thema’s over de laatste 10-15 jaar belangrijk blijven; economische impact, sportstimulering, regiomarketing

Op SportknowhowXL was oud-lector Adri Broeke kritisch over het rapport. Naar zijn mening voegt het verzamelen van informatie vanuit een branche onvoldoende om echt wat mee te kunnen als professional. Hij roept op tot meer ontwerpgericht onderzoek, zoals bijvoorbeeld gedaan is door Harry van Vliet e.a. op het gebied van festival beleving, om kennis te ontwikkelen waar je in de praktijk mee kunt werken.

Broeke eventificatie

Slender: “Ik denk dat inzicht krijgen in de branche een goede eerste stap is. Er waren inderdaad wel vermoedens dat evalueren steeds belangrijker wordt, en ook dat harde factoren meer aandacht krijgen dan zachte factoren, maar nu is dit vermoeden bevestigd. Er is inmiddels veel bekend over methodieken om effecten van evenementen aan te tonen en deze zijn nu op prettige wijze gebundeld en toegankelijk gemaakt. De volgende stap is dat we onderzoeken hoe verschillende typen evenementen en strategieën die toegepast worden door organisatoren kunnen leiden tot meer beleving, sociale en economische effecten. Juist het belang van dit type onderzoek kan beter worden onderbouwd met behulp van dit rapport. Maar ik denk dat de case study van de Vuelta in Drenthe 2009 (H12) wel al het e.e.a. aan aanwijzingen bevat in welke richting we kunnen zoeken als het gaat om legacy management.”

Het brancherapport is inmiddels gratis te downloaden. Ondertussen werkt het lectoraat aan onderzoek bij de Energiewacht Tour, Cascaderun, Tocht om de Noord, Tour de France Utrecht en andere evenementen om tot meer ontwerpgerichte kennis te komen waar professionals en studenten mee aan de slag kunnen.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *