TD-experience 2015: ‘Dag om niet te vergeten’

3
Datum: 9 april 2015. Locatie: Groningen Centraal. Tijdstip: 07:30 uur. We stonden op het punt te vertrekken richting Eindhoven. Een busrit dat ons bracht bij het SX Eindhoven. De plaats in Nederland waar sport, marketing en media elkaar ontmoeten. Een mistige en nevelige ochtend is wat we in eerste instantie voorgeschoteld kregen. Wat dat betreft geen goed teken. Echter ook voor de bijgelovigen pakte het deze dag goed uit. Naarmate Eindhoven – en daarmee het SX-gebouw – dichterbij kwam, begon de zon steeds meer aan te breken. De dag werd speciaal. Een community dag om niet meer te vergeten en waar wellicht toekomstige partnerschappen zijn ontstaan.

Zoals beschreven was het SX-gebouw de eindbestemming. Voor veel lezers wellicht een bekend gebouw, desondanks misstaat een korte introductie vanzelfsprekend nooit. Op 9 oktober 2014 opende het gebouw haar deuren. Initiatiefnemer en oprichter van Triple Double, Bob van Oosterhout, liet hiermee zijn droom in vervulling gaan. Een gebouw met meerdere bewoners die “volop profiteren van elkaars expertise, competenties en activiteiten maar vooral genieten van het ondernemen in een sportieve context (SX-Eindhoven, 2014).” Want sport is wat de ondernemers in het SX-gebouw met elkaar verbindt.

Met zo’n 40 zeer gemotiveerde studenten (zowel huidige als alumni) en vijf enthousiaste docenten van de Hanzehogeschool Instituut voor Sportstudies (HIS) werd er naar Eindhoven afgereisd. Dit alles onder leiding van de studenten Koen de Jonge en Vincent Coullier. De twee hadden in samenwerking met de bedrijven Ne9eN, Triple Double en het EnergyLab een prachtig programma neergezet. Een programma waar veel ruimte was om kennis op te doen, netwerken uit te breiden en vooral ook om bezig te zijn. En dat laatste blijft toch iets wat de sport student kenmerkt. Dit bleek meteen al uit de vroege rit naar Eindhoven toe.

1
We waren nog geen halfuur onderweg of de eerste activiteit stond al op het programma. Een bus vol met enthousiaste en leergierige studenten. Wat hiermee te doen, zullen Koen en Vincent gedacht hebben. De bus ‘speed-dates’ ontstonden. Nee, het had niets met romantiek of liefde te maken. Des te meer een tool om uit de comfortzone te komen en om gezamenlijk na te denken over hoe deze TD-experience tot een uiterst succesvolle dag kon worden gemaakt. In een roulatiesysteem door de bus werden de aanwezigen gevraagd kleine gesprekken aangaande het bezoek aan het SX-gebouw met elkaar aan te gaan. Een simpel, maar leuk en creatief concept. Liefdesaanzoeken zijn dan wel niet gedaan, maar nieuwe inzichten en (netwerk)relaties hoogstwaarschijnlijk wel.

Als je hier binnenloopt, is het enige wat je eigenlijk nog wil een deal maken met één van de partijen dat in dit gebouw werkzaam is

Na een korte busstop vervolgden we alweer snel onze reis naar Eindhoven. Een mooi gegeven wat hierbij opviel was dat steeds studenten van plekken gingen ruilen om zo met elkaar in contact te komen. De ‘speed-dates’ hadden haar vruchten doen afwerpen. Het duurde dan ook niet lang alvorens Eindhoven werd bereikt. Na een kleine omzwerving werd het SX-gebouw bereikt en kon de TD-experience starten. Wellicht kwam het door de felle aanwezige zon, maar de ogen van menig aanwezige glinsterden van opwinding. Dit was dan het gebouw waar iedereen naar uitkeek om het te bezoeken. En wat zag het er oubollig uit van de buitenkant. Deze kijk zou echter spoedig veranderen toen de eerste stappen in het SX werden gezet.

We werden hier hartelijk welkom geheten door oud-student en huidig sport marketeer bij Triple Double, Bart van Essen. Zijn ontspannen, passievolle en geïnteresseerde uitstraling zou uiteindelijk de gehele dag kenmerken. Via de hoofdingang waar één van de meest memorabele citaat uit de sportwereld op de muur stond geschilderd (zie de laatste foto) werden we met een bakje koffie of thee naar het SPECO SportsLab geleid. Lachende gezichten, gastvrijheid op den top, het kon eigenlijk niet anders of je voelde je meteen thuis. Gekscherend sprak ik later met een docent: “Als je hier binnenloopt, is het enige wat je eigenlijk nog wil een deal maken met één van de partijen dat in dit gebouw werkzaam is. Zo heb je altijd een excuus om het opnieuw te bezoeken.” En dat is natuurlijk een sterke impliciete bestaansreden achter het SX-gebouw.

2

Na een actuele opening (de behaalde overwinning van de vorige dag van FC Groningen op Excelsior in de halve finale van de KNVB-beker werd aangehaald) van Van Essen werden alle aanwezige studenten onder twee groepen verdeeld en kregen een rondleiding door het SX-gebouw. Een foto impressie is hier terug te vinden. Feit was dat het een ontzettend sterke indruk heeft weten achter te laten. Een oud Philips-glasfabriek dat zoveel sport uitademde, bij de opening in 1914 is dit hoogstwaarschijnlijk nooit het uiteindelijke ideaal geweest. Diegene die het gebouw destijds heeft geopend zal zich verwonderen als diegene ziet wat een passie, toegankelijkheid, toewijding, professionaliteit en liefde voor de sport het SX uitstraalt. Je proeft de samenwerking tussen alle aanwezige bedrijven.

Je proeft de samenwerking tussen alle aanwezige bedrijven

Rond het middaguur bevonden we ons allemaal weer in het SPECO SportsLab. Hier stond niemand minder dan Bob van Oosterhout, eigenaar van Triple Double en initiatiefnemer van het SX-gebouw, klaar om een korte presentatie te geven. Van Oosterhout wist in zeer korte tijd (vijftien minuten) op een enthousiaste en plezierige wijze ons mee te nemen in het verhaal van het SX-gebouw en met name zijn bedrijf Triple Double. Moraal van het verhaal: “Doe wat je leuk vindt. Binnenkort vlieg ik samen met Gershom (Mulder, tevens alumnus en sport marketeer) naar Spanje om te praten met het Spaans Olympisch Comité en de Spaanse hockeybond, omdat ik dat leuk vind. Je kunt alles leren, maar een passie voor sport… Dat moet je hebben.”

Na deze krachtige opening was er aan Guus Hulshof gevraagd om een presentatie aan de Groningse studenten te geven. Aan Hulshof, ambtenaar bij de gemeente Eindhoven en nauw betrokken in de sportvoering van de gemeente, ontbrak het hierbij ook zeker niet aan ambitie. De presentatie leek misschien wel meer op een betoog om Eindhoven en Noord-Brabant sportief op de kaart te zetten, maar inspirerend was het absoluut. Hulshof benadrukte het belang van het ondernemen in overheden. Iets wat wellicht in eerste instantie niet wordt verwacht in de overheid. “Wees creatief, want je bent weliswaar gedeeltelijk afhankelijk van mensen zoals Bob (van Oosterhout), maar zorg ervoor dat je zulke ondernemers aan je stad bindt… …Draag je passie voor sport uit. Daar is men naar op zoek!,” aldus Hulshof. Op deze manier sloot Hulshof zijn indrukmakende betoog af waarna er ruimte was om naar het Centre Court Cafe te verplaatsen voor de lunch. En dat was misschien wel hard nodig, want iedereen had even een moment nodig om bij te komen van al deze prachtige indrukken tot dusver. Het enthousiasme was nog onveranderd na het uitstappen van de bus, wellicht nog wel groter geworden.

4

Met een maag vol, een interessante, passievolle en inspirerende ochtendsessie werd er met frisse moed de middag ingegaan. Het was tijd om de mouwen op te stropen. De groepen werden gescheiden in Triple Double, Ne9en en EnergyLab workshops. Vanwege mijn interesse in sportmarketing en daarmee Triple Double, was voor mij de keuze – wat betreft de workshops – snel gemaakt. Ik kan echter heel goed begrijpen dat studenten hebben gedubd over hun keuze.

Bij TripleDouble verzorgden Bart van Essen en Jorik Tilstra (tevens oud-student en online sportmarketeer bij Triple Double) de workshop. Dit deden de twee marketeers middels een duo PowerPoint presentatie. Als luisteraar werd je meegenomen in het content van de ‘Red Devils Shake’ en de ‘Kidspersconferentie’ van Feyenoord. Twee totaal verschillende concepten, maar tot in het detail uitgevoerd en aan de hand van vijf punten ‘samengebracht’. Deze vijf punten beschrijven in grote lijnen een succesvolle marketingcampagne (in de sport):

Doelstellingen/Klantvraag Wat wil de klant? Wat wil de organisatie bereiken met de marketingcampagne en wat zijn de doelstellingen?
Concept Wat wordt het concrete concept. Wat zijn de ideeën?
Actiemechanisme Hoe ga je het concept vormgeven? Op wat voor manier voer je het uit?
Middelen Wat voor middelen gebruik je om je actiemechanisme op gang te zetten?
Kanalen Welke kanalen gebruik je om het actiemechanisme kracht bij te zetten?

De aanwezige studenten werden vervolgens in groepen verdeeld om aan de hand van bovenstaande vijf punten een actueel vraagstuk te beantwoorden. In een mum van tijd was de workshop voorbij en dienden de marketingcampagnes al te worden gepresenteerd. Tijdens de workshops keek ik regelmatig ik over mijn schouder naar andere groepen. Het enthousiasme en de creativiteit spatte werkelijk van de werktafels. Uit de presentaties bleek dit des te meer. De vormgeving was uiteenlopend. Waar de één het levendig maakte, nam de ander de luisteraar mee in haar campagne. Uiterst boven stond echter het plezier en de relaxte sfeer. Aspecten die voelbaar waren door het hele gebouw. Op een of andere wijze liet het SX-gebouw de creatieve geest bij iedereen naar boven komen.

Dit was wellicht nog het minst het geval bij de quiz. Een quiz dat veelal leek op het ‘petje-op-petje-af idee’. Doch werd er in mijn ogen op een gepaste wijze in het SX-gebouw afgesloten. Dé plek waar sport en kennis elkaar ontmoeten. Dit zorgde er mede voor dat er nog in het heetst van de strijd aan de quizzen werd meegedaan. En wellicht hadden de fantastische prijzen (De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden, door Bob van Oosterhout en twee kaarten voor het WK Beachvolleybal 2015 in Rotterdam) hier ook wat mee te maken.

Na twee winnaars te hebben gevonden was het dan toch echt tijd om weer richting Groningen te vertrekken. Een algehele groepsfoto sloot de dag definitief af. Desalniettemin zwoor ik bij mijzelf dat ik hier terug zou keren. Een magnifiek gebouw, bewonderenswaardige organisaties en een passie voor sport. Ja, dit is absoluut een plek waar ik terug wil en zal komen als SGM-professional.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *